رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد/ 9 درصد رشد سالیانه صنعت هوانوردی ایران در پنج سال اخیر
1396-05-03
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد/ 9 درصد رشد سالیانه صنعت هوانوردی ایران در پنج سال اخیر

علی عابدزاده در مراسم تودیع محمود نویدی مدیرعامل سابق شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و معارفه کوروش فتاحی سرپرست جدید این شرکت با اشاره به خدمات نویدی به صنعت هوایی و فرودگاهی کشور گفت: تلاشی که طی سال های گذشته کارشناسان حوزه هوانوردی انجام داده اند سبب شد تا صنعت هوایی کشور برای دولت و مجلس اولویت پیدا کند.

به گزارش وب سایت "ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنبان هوایی"، وی با اشاره به گسترش فراوان حمل و نقل خصوصی در کشور طی سال های گذشته که سهم زیادی از حمل و نقل عمومی را گرفته و به حمل و نقل خصوصی اختصاص داده است، افزود: حمل و نقل هوایی نیز به عنوان یکی از انواع حمل و نقل های عمومی در سال های اخیر رشد داشته، اما این رشد همگام با توسعه حمل و نقل خصوصی نبوده است، ولی مهمترین مشخصه آن این است که قبلا سیاست گذاران براین اعتقاد بودند که حمل و نقل هوایی نوعی حمل و نقل خاص و برای قشر خاص از جامعه است، اما در حال حاضر آن را به عنوان یکی از بخش های حمل و نقل عمومی پذیرفته اند در سال های گذشته بودجه ای به صنعت حمل و نقل هوایی آنطور که باید اخصاص نیافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب قوانین پیشرفته در سال های اخیر در حوزه صنعت هوانوردی و همچنین فرودگاه امام (ره) که زیرساخت مناسبی برای این بخش محسوب می شود، اظهار داشت: در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته در کلیه حوزه های حمل و نقل هوایی خسران زیادی دیده ایم که بخشی از آن به خاطر تحریم ها بوده و بخشی هم به این دلیل بود که اولویت هزینه در سال های گذشته، صنعت هوانوردی نبود. نتیجه این شد که شرکت های هواپیمایی هزینه می کردند.

وی با اشاره به جابه جایی سالانه ۸ میلیون مسافر هوایی در ایران خاطرنشان کرد: برای ما ثابت شده که با بودجه عمومی دولت نمی شود کاری کرد و باید به دنبال تامین منابع مالی از روش های دیگر باشیم، اما روش های دیگر زیرساخت های قانونی نیاز دارند تا بتوانیم ضابطه مند کار کنیم. ترمینال ۲۰ میلیونی فرودگاه امام (ره) راه نخواهد افتاد اگر دست ما را باز نگذارند.

به گفته عابدزاده ۳۰ سال پیش اساسنامه هما را نوشتند، اما در طول ۳۰ سال اخیر مدام آن را تغییر داده و هما را محدودتر کردند. این نشان می دهد که قوانین و مقررات صنعت حمل و نقل هوایی با سایر صنعت ها متفاوت است. حتی قوانین و مقررات پلیس و سپاه مستقر در فروگاه ها و ایرلاین ها هم با قوانین پلیس شهری فرق دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بیشترین نرخ رشد صنعت هوایی جهان در منطقه خاورمیانه که ۴ تا ۵ درصد بالاتر از رشد این صنعت در دیگر مناطق دنیاست، گفت: ساخت فرودگاه امام خمینی (ره) به دلیل پیش بینی همین افزایش نرخ رشد در خاورمیانه پیش از انقلاب از سوی ایکائو ارائه شده بود ولی می بینیم که طی سال های گذشته فرودگاه های ترکیه، عربستان، قطر و امارات با حجم گسترده تردد بار و مسافر روبرو  بودند که این کار در ایران به دلایلی از جمله تحریم ها فراهم نبود.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد جابه جایی های هوایی دنیا در شرق آسیا و ۲۵ درصد دیگر در اروپا است که نشان دهنده اهمیت ایران به عنوان شاهراه هوایی دنیاست. به خصوص که با لغو تحریم ها فضا باز شده و امروزه کمپانی های هواپیماسازی و شرکت های بزرگ فعال در زمینه ساخت فرودگاه ها با ما در ارتباط هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی سپس تغییر ساختار سازمانی هواپیمایی کشوری را همگام با لغو تحریم ها و توسعه هوانوردی کشور یادآور شد و خاطرنشان کرد: تغییر ساختارهای نظارتی، مالی و سازمانی سازمان هواپیمایی کشور آغاز شده و سایر بازیگران این صنعت مانند شرکت فرودگاهها در حال انجام این کار هستند. به عنوان مثال اخیرا اعلام کرده ایم که بسیاری از گواهینامه های هوایی نیاز نیست که صادر شود و بسیاری از گواهینامه هایی که تا به حال صادر نمی شده لازم است که از این پس صدور آنها آغاز شود، این کار باید در شرکت فرودگاه ها هم انجام گیرد.

عابدزاده ادامه داد: باید ایرلاین ها نیز هزینه ها را کاهش دهند تا قیمت بلیت کاهش یابد. این روند در تمام دنیا در حال انجام است، که لازمه دسترسی به آن کاهش هزینه ایرلاین ها و فرودگاه هاست.